Webshops og e-handel har gennem det sidste årti været i en stor udvikling, og der er sket enormt meget. Der er kommet flere muligheder, og flere og flere virksomheder er kommet på internettet. Andre lever kun på internettet. Dette skyldes at meget af vores indkøb er rykket online, og der findes snart ikke dem, der ikke har handlet på internettet. Da de første webshops poppede frem, var det ellers ikke alle, der var trygge ved at bestille online. Dette er efterhånden ikke et emne mere, og mange føler sig trygge ved at bestille online i webshops. Ligeledes er der snart heller ikke grænse for, hvad vi kan bestille på internettet. Køkkener, bryllupper, forsikringer og meget meget mere. I denne artikel gennemgår vi nogle af de områder, hvor webshops har gennemgået en stor udvikling.

Tekniske funktioner

Siden nethandelen for alvor brød frem, er der sket en masse, og der er kommet et hav af nye tekniske muligheder til. I begyndelsen var det ikke muligt at betale direkte på de fleste hjemmesider. Her bestilte man, og så modtog man en faktura, der så skulle betales over bankoverførsel. Når pengene var gået ind, blev varen sendt. Der er sket rigtig meget, og kortbetaling har gjort, at der er kommet noget mere fut i nethandelen. Det går markant hurtigere, og det betyder, at webshops i dag kan tilbyde dag til dag levering. Hvilket ikke var muligt før tiden i og med at pengene først skulle gå ind. Dengang var bankerne nemlig også noget langsommere, end de er i dag.

Hurtigere betaling er der ikke eneste avancerede funktion, der er i en moderne webshop i dag. Mange tilbyder nemlig også skræddersyede produkter, hvor man for eksempel kan uploade sit eget design til for eksempel en t-shirt, en kop eller et visitkort. Dette er avancerede funktioner, der kræver avanceret teknologi, der ikke var muligt på samme måde mange år tilbage. Vi kan i den grad sige, at der er sket meget med det tekniske, og der er ingen tvivl om, at der vil ske meget mere i fremtiden.

Øget konkurrencer fra CMS-systemer

Lige da webshops kom frem, fik man typisk skræddersyet en webshop hos et bureau, medmindre man altså kunne lave den selv. Det betød også dyre løsninger, der sagtens kunne tage op i mod et år at lancere. I dag er der en noget større fleksibilitet, og der er kommet hård konkurrence på markedet inden for webshops.

I dag er tendensen i stor udstrækning at, folk sagtens selv kan lave webshops i systemer som Shopify og WordPress, hvor en er bygget op omkring et tema. Det er altså her nemt selv at vedligeholde den samt tilføje tekster, produkter og billeder. Mange af disse systemer er skræddersyede til e-handel, hvorfor det gør det rigtig attraktivt som webshop-ejer. Disse systemer har i den grad været med til at skubbe til markedet og har taget store markedsandele på markedet for de mindre webshops. Dette betyder også, at mange bureauer, der har været vant til at udvikle webshops helt fra bunden har måttet tilpasse sig og sætte sig ind i de nyere systemer.

I og med at mange er i stand til selv at lave meget af arbejdet, er priserne også faldende, hvis man ønsker hjælpe fra et digitalt bureau. Der er stadig meget hjælp at hente, hvis man ikke selv har den største forståelse, og det kan være rigtig gavnligt, hvis man ønsker en løsning, der bare spiller 100%. Det kan være i forhold til design eller avancerede tekniske funktioner.

Markedsføringsmulighederne har ændret sig

udvikling i webshopsPå nettet er der kommet markant flere marketingmuligheder, end der var dengang internettet brød frem. Der er blandt andet kommet flere platforme, hvor man som webshop kan spore lige præcis, hvad ens marketingkroner går til. Det kan være en platform som Facebook, der har revolutioneret måden, vi kommunikerer med hinanden på og generelt bruger nettet på. SEO er stadig en af de helt store områder inden for online markedsføring, og ønsker man i 2016 succes med sin webshop, skal man ligge godt placeret i Google. Det er ganske enkelt et must. Mulighederne øges hele tiden, og der kommer hele tiden nye smarte marketingmetoder til. Noget af det seneste, der er kommet til er remarketing, hvor man kan lave målrettet annoncering på for eksempel Facebook mod folk, der allerede har besøgt et specielt produkt.